SPAM = nevyžádaná pošta!!!

10.05.2013 14:04

 

Když jsem přemýšlel o dalším svém článku o čem budu psát, tak mě napadlo téma, které asi zná zcela každý.

Všichni znáte to, že na Váš email přijde reklama, o kterou NESTOJÍTE!!!  

Nebo Vám někdo zašle obchodní nabídku, o kterou taktéž NESTOJÍTE!!!     

Ano, všichni velice dobře víme, jak se tomuto říká.  

Přesně!!!

 

SPAM = NEVYŽÁDANÁ POŠTA!!!

Spam je nevyžádané sdělení, které se nejčastěji šíří internetem. A dneska nejen přes email, ale i na sociálních sítí. Nejčastěji se ale SPAM hlavně používá pro všelijaká reklamní sdělení.

Ale, v dnešní době se nejedná pouze o reklamní sdělení, ale spamem se šíří i obchodní sdělení, či nabídky.

 

Historie spamu:

Spam je znám delší dobu, než samotný internet. První datovaná zmíňka je již z 19 století.

No, asi se ptáte, jak se spam vůbec mohl tenkrát šířit.

Každý ví, co to je telegraf a že díky němu se zasílaly telegramy. A právě díky těmto zařízením společnosti Western Union povolila zasílání hromadných zpráv a to již v roce 1864. Již tenkrát až do velké hospodářské krize byly hromadně zahlcování bohatí všelijakými investičními nabídkami. Ale, v Evropě tento problém téměř neexistoval.

Ale, v novější době byl přes internet poslán první spam již 1. května1978. V té době internet byl používán hlavně pro armádní složku a nikdo tenkrát nepředpokládal, že se tak masově rozšíří po celém světě.

 

Zákon č. 480/2004 sb.

Ale, možná by Vás ale více zajímalo, zda se vůbec dá nějak proti spamům bránit.

Moje odpověď zní: ANO, dá se bránit!!!

Od 7. září 2004 začal platit zcela nový zákon č. 480/2004 sb., který problematiku spamu upravuje a vyžaduje souhlas k zasílání obchodních, či reklamních nabídek.

Zákon byl vytvořen podle směrnice Evropaského společenství č.200031/ES. SPAM definuje jako obchodní sdělení, což jsou všechny formy sdělení určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku fyzické či právnické osoby. 

 

Obchodní sdělení se může zaslat jen za určitých podmínek:

No, co jsem zde napsal, tak asi vyplývá z toho, že není mnoho způsobů, jak lze vůbec obchodní sdělení někomu zaslat, aniž by se nejednalo o porušení zákona.

1) Pokud je adresát Váš zákazník.

    a) Pokud Vám ale Váš zákazník v minulosti NEODMÍTNUL zasílání podobných sdělení.

    b) Pokud se sdělení týká obdobného zboží a nebo služeb.

2) Pokud Vám poskytne zákazník SVOLENÍ k zaslání obchodní, či reklamní nabídky. 

 

A dá se bránit proti SPAMU?

No, to je docela zajímavá otázka. Většina lidí si spamů nevšímá. U emailů lze takové zprávy označit jako spam a nadále by od podobných zpráv měl klid. Ale, někdy emaily do spam koše padají samy, že je systém dle obsahu označí jako spam. Proto je dobré spam koše kontrolovat alespoň 1x do měsíce, zda Vám tam nespadla nějaká velice důležité zpráva. 

 

Existuje i jiný způsob, jak zabránit SPAMU?

Ano, i jiný způsob existuje. 

Lze formálně podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů. Tam již stačí jen přejít na formulář pro podání stížnosti.

 

A jakým způsobem tedy můžu oslovit své potenciální klienty svojí nabídkou?

Existují dva takové způsoby, jak jsem již zmínil o něco výše. 

1) Pokud vlastníte svoje webové stránky, tak na něj zavěsit kontaktní formulář, kde potenciální klient vyplní patřičné údaje (ve většině případů to bývá jméno a email) a tím udělí sohlas k zasílání reklamních, či obchodních nabídek.

2) Pokud chcete někoho oslovit přes email a nebo na sociální síti (do osobní zprávy), tak si musíte vyžádat jeho souhlas k zaslání obchodního sdělení.

Uvedu příklad, jak by taková žádost mohla vypadat:

Dobrý den,

dovoluji si Vás tímto požádat o svolení k zaslání obchodního sdělení naší společnosti dle zákona č. 480/2004 sb.

S pozdravem + Vaše jméno a přijmení  + uvést svůj email, na který se má zaslat odpověď.

Můžete uvést i Vaše stránky (ale, na první takovýto kontakt bych to asi nedoporučil).

Žádost o svolení, kterou zasíláte musí mít jasně napsáno, že se jedná o OBCHODNÍ SDĚLENÍ, dále musí být uvedeno Vaše CELÉ JMÉNO a ADRESA, na kterou by příjemce mohl zaslat svojí odpověď (stačí email).

 

A zasílání obchodního sdělení svým přátelům je SPAM?

Někdy skutečny slyším výmluvu typu. - Já jsem obchodní sdělení poslal jen svému příteli, kterého mám v přátelích na facebooku.

A co myslíte Vy? 

Jedná se v takovém případě o spam, i když toho dotyčného máte ve svých přátelích někde na sociální síti?

Dost lidí by asi řekla, že se v takovém případě nejedná o spam.

Ale, znovu upozorním na to, že SPAM = NEVYŽÁDANÁ POŠTA!!!

Co z toho tedy plyne?

Pokud si Váš přítel, kterého znáte nepřeje zasílání jakýkoliv obchodních nabídek, tak se jedná taktéž o SPAM!!! A je jedno, zda jej máte v přátelích na sociální síti a nebo na něj máte email.

 

Trest pro FYZICKOU OSOBU dle § 10a:

- Pokud jako fyziické osoby budete bez jakékoliv souhlasu hromadně a nebo opakovaně šířit elektronickými prostředky obchodní sdělení.

Tak jako fyzické osoby můžete dostat POKUTU AŽ DO VÝŠE 100 000 KČ.

 

Trest pro PRÁVNICKOU OSOBU § 11:

1) Bez souhlasu adresáta.

2) Pokud neoznačíte jasně a zřetelně, že se jedná o obchodní sdělení.

3) Pokud skrýváte a nebo utajujete svojí totožnost (odesilatel), jehož jménem uskutečňujete komunikaci.

4) Pokud žádost neobsahuje platnou adresu, na níž může adresát zaslat žádost o ukončení další komunikace s Vámi.

5) Pokud zákazníkovi neposkytnete možnost jasně, zřetelně, jednoduchým způsobem, zdarma a nebo na svůj účet udělit či odmítnout souhlas s využitím jeho elektronického kontaktu při zaslání každé jednotlivé zprávy.

Tak jako právnické osoby můžete dostat POKUTU AŽ DO VÝŠE 10 000 000 KČ.

 

Proto, pokud by jste se chtěli jakkoliv vyvarovat tomu, že by jste jen někoho rozčílili, že mu opět něco zasíláte, tak se v první řadě všech a to bez vyjímek ptejte, zda vůbec o Vaše obchodní sdělení vůbec stojí. Tím se můžete jakkoliv vyvarovat pozdějším problémům.

 

Pokud se Vám tento článek líbí, tak budu rád za Vaše To se mi líbí a nebo také za komentář.